Niende klasses elever suger viden til sig på universitetet

I disse dage har 9. klasses elever en unik mulighed for at skyde deres fællesfaglige eksamensprojekt godt i gang sammen med projekt ’Hovedet i Havet’ ved Aarhus Universitet.

18.04.2018 | Peter Bondo Christensen

Victoria Skafte og Emil Sand Jensen, Baunehøj Skole, Hasselager leder efter plastik i maven af en nyfanget sild.

Ida Bang og Naduk Olsen fra Pedersminde Skolen, Vejle i færd med at skære en sild op (Foto: Peter Bondo)

’Hovedet i Havet’ er et havformidlingsprojekt rettet mod udskolingen. Gennem en række tværfaglige undervisningsforløb får elever mulighed for at møde og opleve havets natur på en ganske særlig måde.

Med udgangspunkt i de seks Fællesfaglige Fokusområder fra Undervisningsministeriet holder ’Hovedet i Havet’ seks workshops over tre dage. Her bliver eleverne præsenteret for emner fra alle seks fokusområder, der dækker fysik/kemi, biologi og geografi.

Elevernes egne projekter

Victoria Skafte og Emil Sand Jensen fra 9. A ved Bavnehøj Skole i Hasselager, er to af de mange elever, der har taget imod tilbuddet.

”Det er enormt spændende”, fortæller Emil, mens de to leder efter plastik i maven af en sild.

”Vi skal lave et eksamensforløb om samfundets udledning af stoffer til havet og skal fokusere på plastik, så vi har fået gode tips til forsøg og god hjælp til vores problemformulering, som vi skal udarbejde”, siger Viktoria Skafte.

I alt 150 elever kommer gennem workshop de tre dage og der er meget stor efterspørgsel på kursusdagene.

”Vi har desværre måtte afvis rigtig mange elever”, fortæller Signe Brokjær, der er projektkoordinator på ’Hovedet i Havet’.

Bindeled til grundskolen

Ud over et faglig oplæg og fingrene i en praktisk øvelse får eleverne mulighed for at få individuel sparring på deres projekt og de arbejdsspørgsmål de har på deres problemformulering.

”Dette tilbud er det eneste af sin slags i Danmark og vi har her første gang, vi kører kurset, elever fra både Vejle, Silkeborg, Aarhus og Skanderborg”, fortæller Signe Brokjær.                                                                                     

”Med de her dage ønsker under vi at skabe et nyt bindeled mellem universitetet og folkeskolerne, hvor universitetsstuderende gennem deres faglige viden og entusiasme bringer havet ind i 9. klasses elevernes eksamensopgaver”, siger Signe Brokjær. 

For mere information kontakt: projektkoordinator Signe Brokjær Nielsen, signe.brokjaer@bios.au.dk, tlf.: 5317 3454

Institut for Bioscience, Offentligheden / Pressen, Medarbejdere