Alumnenyheder

Stort projekt skal kortlægge livet langs Danmarks kyster med ny DNA metode

28.11.2018For at blive klogere på livet i havet langs vores kyster, vil forskere og frivillige de næste år indsamle mange hundrede vand- og sedimentprøver. I disse miljøprøver gemmer der sig nemlig DNA fra de forskellige organismer – fra alt fra bakterier til hvaler – som findes i havet og som hele tiden udskiller celler til deres omgivelser. Forskerne vil i laboratoriet udvinde denne miljøDNA (environmental DNA - eDNA) fra prøverne og ved hjælp af masse-DNA-sekventering beskrive samfundene i de forskellige marine områder i Danmark.

Markant reduceret iltsvind i oktober

22.11.2018Arealer med iltsvind halveret i forhold til samme tidspunkt sidste år.

Færre ulve i foråret

22.11.2018Forskere har lavet stamtræ for de danske ulve.

Store næser gør tandhvaler succesfulde: størrelsen er vigtig for tandhvalers biosonar

16.11.2018Et nyt studie viser, hvordan tandhvaler – delfiner, marsvin og kaskelotter – alle har omdannet deres næser til lydgeneratorer, som med en snæver, intens lydkegle hjælper dem til at ekkolokalisere byttedyr. I takt med, at de forskellige arter har vokset sig større, er deres næser vokset uforholdsmæssigt større: Hos en voksen han-kaskelot kan lydgeneratoren udgøre op til en tredjedel af kroppen.

Forskere sporer drivhusgas fra smeltende gletsjer

13.11.2018To forskere fra henholdsvis Københavns og Aarhus Universitet har opdaget, at der strømmer metangas ud med smeltevandet fra en gletsjer i Vestgrønland. Metan virker som drivhusgas 25-30 gange kraftigere end CO2, men det er endnu for tidligt at vurdere, hvordan den hidtil ukendte kilde fra Arktis kan påvirke klimamodellerne.

Vi skal tilgodese biologen, ingeniøren og sælgeren

09.11.2018I sit arbejde med landbaserede fiskeanlæg i ingeniørvirksomheden Krüger oplever biolog Jonas Junker Bengtsen ofte styrken ved fagligt velfunderede kompromiser. De sikrer, at løsningerne er praktisk mulige og kan sælges.

Billedtekst: Vingeprøver indsendt af danske jægere viser et fald i antallet af unge spidsænder, skeænder, krikænder, pibeænder, troldænder og islandske hvinænder. Illustration: Fox & Christensen
Billedtekst: Udviklingen i den årlige andel af hunner blandt voksne ænder blandt vingeprøver indsendt af danske jægere 1982-2017. Illustration: Fox & Christensen
Billedtekst: Udviklingen i den årlige andel af unge hunner blandt vingeprøver indsendt af danske jægere 1982-2017. Illustration: Fox & Christensen

Færre hunner skaber røre i andedammen

01.11.2018Ny undersøgelse fra Institut for Bioscience viser et opsigtsvækkende fald i andelen af hunner blandt fire almindelige andefugle. Forskerne ser med bekymring på den skæve kønsbalance og forudser, det kan få konsekvenser for bestandene, hvis tendensen fortsætter.

Pattedyrene skal bruge millioner af år på at komme sig efter vor tids masseudryddelse

17.10.2018Mennesket udrydder dyre- og plantearter så hurtigt, at naturens indbyggede forsvarsmekanisme, evolutionen, kan ikke følge med. Et Aarhus-ledet forskerhold beregnet, at hvis den nuværende bevaringsindsats ikke forbedres over de næste 50 år, vil så mange pattedyr-arter uddø, at naturen skal bruge 3-5 mio. år på at genoprette den biodiversitet, der vil blive tabt over de næste fem årtier.

Afbrænding af olie på havet er en lovende metode til bekæmpelse af oliespild i Arktis

09.10.2018I en kort film fortælles i ord og billeder om et olieafbrændingsforsøg i Grønland.

Færre skadelige partikler i luften

09.10.2018Mængden af sod og fine partikler i luften fortsætter med at falde.

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 Næste