News

Rovdyr er mest glubske i troperne

2017.05.1940 forskere fra 21 lande har fundet et nøje defineret mønster i, hvordan rovdyr angriber byttedyr, og troperne vinder klart konkurrencen 'sværeste sted at overleve'.

Den danske ulvesituation vækker interesse i udlandet

2017.05.09Flere udenlandske medier omtaler påvisningen af den første hunulv i Danmark.

Inaugural lectures - 24th May, 2017

2017.05.02Honorary Professor Thomas Simonsen and Professor Carlos M. Duarte

’Hovedet i havet’: når skolebørn opdager havets forunderlige verden

2017.05.01Et nyt undervisningstiltag om det danske havmiljø ser nu dagens lys. 'Hovedet i havet' er et formidlingsprojekt, der i særlig grad retter sig mod skoleelever på 7.- 9. klassetrin. Gennem en række tværfaglige undervisningsforløb får børn og unge mulighed for at møde og opleve havets natur på en ganske unik måde.

Financial support for PhD students going abroad

2017.05.01for PhD students enrolled at GSST

‘Whispering’ keeps humpbacks safe from killer whales, study finds

2017.05.01Newborn humpback whales ‘whisper’ to their mothers to avoid being overheard by killer whales, researchers have discovered. The recordings – the first obtained from tags directly attached to the whales – are published today in Functional Ecology .

Electron microscopy picture of a single cell (in green color) isolated from the subsurface seabed in Aarhus Bay. The cell is isolated on a membrane filter with pores that are 0.2 micrometer in diameter. The researchers use highly sensitive molecular biology techniques to sequence and map the genomes of microorganisms inhabiting subsurface seabed one cell at a time. Photo: Stefan Braun. Graphic modified from Wikipedia and www.genesandhealth.org.
Sediment cores up to 10 m long can be collected from the seabed in Aarhus Bay by gravity coring. The mud in the deepest sections of such cores was deposited 10,000 years ago by the end of the last glaciation. Photo: Nils Risgaard-Petersen.
A sediment core is subsectioned on deck of the Aarhus University Research Vessel Aurora. Photo: Bo Barker Jørgensen.

Microorganisms in the subsurface seabed on evolutionary standby

2017.04.25Researchers have sequenced the genomes of several microorganisms inhabiting the subsurface seabed. The results reveal the extreme evolutionary regime controlling microbial life in the deep biosphere.

Tang til fødevarer, foder og et bedre havmiljø i Danmark

2017.04.19Giver det mening at dyrke og anvende tang i Danmark, og kan tangen bidrage til et bedre havmiljø? Det sætter forskere, virksomheder, myndigheder og interesseorganisationer fokus på i et nyt stort projekt, som er støttet af VILLUM FONDEN og VELUX FONDEN med 10 millioner kroner.

Hvordan fungerer bakterier med indlagte elektriske ledninger?

2017.04.19Seks år efter den opsigtsvækkende opdagelse af kabelbakterier bevilger Danmarks Grundforskningsfond nu op til 56 mio. kr. til Center for Elektromikrobiologi på Aarhus Universitet.

Når mørket fortæller hele historien

2017.04.07Indenfor biologien er et nyt koncept ved at gøre sit indtog: ”Dark Diversity” eller ’mørk mangfoldighed’. Konceptet hjælper forskerne med at få øje på de arter, der ’er blevet væk’ og med et nyt resultat fra Danmark lover det godt for fremtidens muligheder for at få hele billedet af naturens ve og vel. Læs hele historien i nyeste udgave af webmagasinet RØMER.

Showing results 21 to 30 of 101