Nyt om AURORA

Her på siden finder du information om, hvad der sker netop nu, og hvor Aurora er lige nu.

Her findes også et par præsentationer. Historien og byggeprocessen ses under Om Aurora.

Billederne på siden må bruges, men husk fotokredit: Foto: Torben Vang, Aarhus Universitet. Hvis der er angivet anden fotograf gælder dette navn.

(Klik på billederne for at se dem i stor størrelse).

Følg AURORA

Hvad sker der lige nu?     

  


Årsberetning 2015

Download den her (PDF)

Folkemødet på Bornholm 11.-14. juni 2015

Aarhus Universitets flagskib i hjertet af Folkemødet

Begejstring, eftertænksomhed, latter, undring og skarpe diskussioner. Der var plads til det hele, da knap 6000 gæster besøgte Aarhus Universitets forskningsskib, Aurora, under Folkemødet i Allinge.

Se hele artiklen her


7.-19. april 2015: Forskningstogt 'Hydraulisk kontrol' i Storebælt og Lillebælt

Læs pressemeddelelsen: Forskningstogt skal finde flaskehalse i Storebælt

Følg Aurora på Twitter


21. - 23. juni 2014 - "Science at sea" ved Amaliekaj, København

Som led i forskningsfestivalen "Science in the City" som blev afholdt i forbindelse med Euroscience Open Forum-konferencen i København holdt AURORA 'åbent skib' ved Amaliekaj ud for Amaliehaven, hvor det lå ved siden af forskningskibet DANA.

Udover at få en rundvisning på skibet og høre om faciliteterne og den forskning, der kan udføres på skibet, kunne gæsterne opleve eventen ”Smag på Havet”, hvor Nordic Food Lab lavede utraditionel mad med alger, tang og skaldyr og serverede smagsprøver ombord på AURORA.

Forskere fra AlgeCenter Danmark og Institut for Bioscience på Aarhus Universitet viste også forskellige former for tang og fortalte om tangens egenskaber.

Se også opdateringerne på Twitter og Instagram.

Foto: Christina Troelsen



17. - 19. juni 2014 - Prøvetagning i Bornholmerdybet

Biogeokemiker Hans Røy og professor Bo Barker Jørgensen m.fl. fra Center for Geomikrobiologi på Aarhus Universitet var på tre dages boretogt med Aurora for at tage prøver fra havbunden i Bornholmerdybet syd for Christiansø. Formålet med kerneboringerne var at undersøge mikroorganismer i havbunden, særligt med fokus på metanproducerende mikroorganismer.

En journalist fra Politiken, Lasse Foghsgaard, var inviteret med ombord på togtet og skrev en helsides artikel "Jagten på havbundens hemmelighed" som blev bragt søndag 29. juni 2014.

Foto: Bo Barker Jørgensen



14. juni 2014 - Folkemødet i Allinge

Danske Slagtermestre byder på grill og smagsprøver på agterdækket af Aurora.

Diskussionsoplæg om Håb og tillid v. professor Gert Thinggard (AU) og lektor Bertel Nygaard (AU). Ordstyrer Niels Krause-Kjær på dækket af Aurora.

Jazz med Søren Gemmer og Anne Marie Støvring Sørensen på dækket af Aurora.

Foto: Peter Bondo Christensen



13. juni 2014 - Folkemødet i Allinge

Danmarks nye forskningsskib, Aurora, fylder godt op i havnen under folkemødet på Bornholm. På flere forskellige måder. Dels er skibet et af de største i den lille havn, dels er der stor interesse for at komme ombord på Aurora og se det topmoderne forskningsskib.

Gennem eftermiddagen serverede Danske Slagtermestre lækre lokale grillpølser og ost fra Bornholm. En stor grill dækkede agterdækket af Aurora.

I den sene aftensol og med den rejsende fuldmåne som kulisse udspandt der sig på dækket en levende, skarp og munter debat om uddannelsespolitik og fremtidens universiteter.

Lektor Lone Kofoed Hansen, gav et kort oplæg, som i den grad tændte diskussionen blandt paneldeltagere og publikum. Panelet bestod ud over Lone Kofoed af Rektor Brian Bech Nielsen (AU), Jonas Dahl (SF), Esben Lunde Larsen (V), Charlotte Rønhof (DSF) og Jacob Ruggaard (DSF), mens uddannelsesredaktør Jacob Fuglsang fra Politikken var en meget oplagt ordstyrer.

Foto: Peter Bondo Christensen



12. juni 2014 - Folkemødet i Allinge

Det blev en hektisk og spændende dag for Danmarks nye forskningsskib, Aurora, under folkemødet på Bornholm. Aurora er base for Aarhus Universitets aktiviteter under folkemødet og interessen for at se skibet har været helt enorm.

Gennem flere perioder kan gæster til folkemødet komme ombord og få en grundig rundvisning på skibet og får i detaljer forklaret, hvordan Aurora kan bidrage til dansk on international forskning. 

På førstedagen af folkemødet besøgte uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen Aurora. Ministeriet har finansieret er væsentlig del af skibet. Til stede var også blandt andre rektor for AU Brian Bech Nielsen og dekan for ST Niels Chr. Nielsen.

Senere samme eftermiddag besøgte Aarhus borgmester Jacob Bundsgaard med følge skibet, hvor videnskabelig medarbejder Hans Røy fortalte om stofomsætningen i Østersøen og hvordan grundforskningen har stor betydning for erhvervslivet, eksempelvis efterforskningen af olie.

Om aftenen blev dækket af Aurora lavet om til et stort udendørs auditorium, hvor professor Jacob Carstensen fra Bioscience, AU, holdt et debatoplæg om miljøtilstanden i Østersøen. Oplægget var grundlaget for en efterfølgende debat mellem Henrik Høgh, Venstre, Steen Gade, SF, Ella Maria Bisschop-Larsen, præsident for DN, Jacob Carstensen, AU samt den radikale miljøordfører, Lone Loklindt.

Foto: Peter Bondo Christensen



25. april 2014

Aurora blev officielt døbt ved et arrangement på Aarhus Havn.


14. april 2014

  • AURORA er ankommet til Aarhus Havn og ligger ved kajplads 10, Revalgade, 8000 Aarhus C.


25. marts 2014

  • AURORA overdrages officielt til Aarhus Universitet ved en såkaldt ”saltvandsdåb”. Arrangementet er samtidig en stor tak til værftet og dets medarbejdere for indsatsen og for samarbejdet.
  • Institutleder Hans Brix, Institut for Bioscience, døber skibet med en spand saltvand.


Marts 2014

Status:

I uge 11 er der foretaget de første søprøver – dvs tests af skibet i Vesterhavet med søfartsstyrelsen om bord sammen med håndværkere mm.

De første prøveture er gået rigtig, rigtig godt og der har kun været få problemer. Vi har gennemført en række prøver med søfartsstyrelsen og en række tests af skibets egenskaber – herunder belastningningstest med en times sejlads med 100 % belastning, Chrash-test, drejetest, instrumenttest. Det var en stor oplevelse at sejle med hende ud gennem slusen første gang. Af forsikringshensyn måtte jeg ikke selv sejle skibet ud og ind gennem slusen  – dertil var hyret en særdeles rutineret skibsfører, der gjorde arbejdet meget fint. Jeg fik dog liv til at sejle hende ud af havnen og til at lave testene i søen. Den virker tilpas doven i søen og jeg tror det er et behageligt skib at arbejde på.  Pengene, vi har brugt på støjisolering, er særdeles godt givet ud. Der var meget, meget lidt støj i skibet. Man skulle lytte meget koncentreret efter for at kunne høre om maskinerne går, når man er i messen, selvom de gik med 100 % belastning. Topfarten er ca 11,5 kn. Brændstofforbruget ved moderat fart (ca 9 knob) er 70-90 l/t, men det bliver nok øget noget, når skibet bliver udrustet og lidt tungere. Vi oplevede lidt hydrauliklækager ved den ene styremaskine, og lidt isolering i maskinrummet, der ikke sad ordentligt fast samt lidt problemer med kølevandstryk, samt lidt andre småskavanker. De fleste ting blev afhjulpet i søen.
Det lover meget, meget godt for fremtiden. /Torben


11. marts 2014

  • På vej ud af slusen ved Hvide Sande.
  • Drejeprøve på et roligt Vesterhav.
  • Ankeret virkede også fint.

  • På vej tilbage til havnen efter endt prøvetur.

  • Ved kaj ved værftet i Hvide Sande.  Nu mangler der en del malerarbejde, samt udbedring af diverse mangler.


5.-6. marts 2014

  • Søfartsstyrelsen kontrollerer trykket på en af skibets brandslanger.
  • I surveyområdet laves der HAT (havnetest) på noget af skibets videnskabelige udstyr


3.-4. marts 2014

  • Vandtrykket og ferskvandssystemet testes. Man kan se vandværket til venstre og UV-filtret til at bekæmpe bakterievækst midt i billedet.
  • I messerummet er den store touch-skærm kommet op. Bordene er også på plads.
  • Skibet set ovenfra.


Uge 9 og 10: Kajprøverne er i fuld gang. Systemer bliver testet og godkendt et efter et.

28. februar 2014

  • A-framen bliver testet. Belastes med over  6 tons.
  • Så er der røg op af skorstenen for første gang.


21. februar 2014

  • I forrummet foran pantry (skibets køkken), skal der være plads til opbevaring. Et specialbygget skab bakses ud i det snævre rum og tilpasses, før det sendes til maler.


18. februar 2014

  • For første gang kommer der røg ud af skorstenen. Alle motorer har været startet og nu mangler finjustering. Motorerne skal køre en del timer vej kaj før skibet tager til søs.
  • Den lovpligtige dieseldrevne nød brand- og lænsepumpe er på plads i wetlab. Der arbejdes samtidig med vægbeklædningen, der skal være fuldstændig vandtæt.
  • Styringen af hydraulik gøres færdig. Den blå converter nederst til højre i skabet muliggør computerstyring af spillene. Dele af hydraulikken er prøvekørt, dog mest for at få systemet udluftet.


11. februar 2014

Der lægges gulv i messerummet. Nu er alle gulve lagt, på nær trapperne.


6. februar 2014

  • Inddækningen af udstødninger er begyndt.
  • Der er kommet liv i hovedtavlen – dog kun på landstrøm.
  • Bordplader i pantry’et er monteret.
  • Ege-inddækningen i styrehuset er næsten færdig.
  • I styrehuset er der gang i de fleste instrumenter, radarer, SRO, ekkolod mm. Instrumenterne skal finjusteres.
  • DP-systemet er monteret.
  • SRO-systemet er ved at blive testet og justeret.
  • Rulleporten til wetlab er monteret. I de store tønder er der hydraulikolie, det er ved at blive fyldt i hydraulikolietanken. I dunkene er der kølervæske til boxkølerne. Der er snart styr på alle ledninger.


4. februar 2014

  • A-framen er monteret med blokke, arbejdsspil m.m.

 


24. januar 2014:

Nu er manøvrehåndtag monteret. Skipper glæder sig til at bruge dem…


21. januar 2014

  • Der er snart styr på alle ledninger
  • Smeden på arbejde mellem lyddæmperne
  • De mange kabler placeres omhyggeligt og fastgøres med metalstrips
  • Der svejses på befæstelsen af hydraulikstemplet til  A-framen på agterstævnen
  • En detalje ved CTD døren i wetlab diskuteres
  • Laderne til batterier og nødbatterier er placeret i det lave teknikrum under broen
  • Natlyset til surveyområdet kan anvendes over arbejdsbordet
  • Kameraer til overvågning af hovedmotorerne i maskinrummet placeres

fileadmin/www.forskningsskib.au.dk/DSC_9669.JPG


14. januar 2014

  • De første instrumenter er på plads
  • Kranen spændes fast
  • Der arbejdes i maskinrummet


13. januar 2014

  • Køkkenelementer er på plads
  • Der arbejdes med eltavlerne
  • A-framen gøres færdig på værkstedet


1. januar 2014

Status:

Det går planmæssigt med bygningen af Aurora. De kraftige storme har ikke haft nogle konsekvenser for skibet. Det har ligget godt bag ved slusen i Hvide Sande, men er dog blevet sikret med ekstra fortøjninger. God planlægning, godt håndværk kombineret med generelt heldigt vejr, har bevirket at arbejdet er gået godt og tidsplanen er fulgt. Det har kun været få problemer. Der er ingen tvivl om, at den erfaring som er på værftet, har stor betydning for at det er tilfældet. Flere af de ansatte har praktisk sejladserfaring fra fiskeriet og handelsflåden og det bevirker, at gode praktiske løsninger indarbejdes i skibet.

Der arbejdes mange steder i skibet samtidig. Beboelsesområdet begynder at tage form, næsten alle køjer er på plads, skabe og opbevaringsplads er ved at være stillet op. Arbejdet i styrehuset er også langt. Loft og vægge er på plads og der arbejdes på at inddække vinduer og lave pultene færdige.

I maskinrummet er det rørsystemerne og de store udstødninger, der er ved at være på plads. Nu er arbejdet med at lægge dørken (gulvet) i maskinrummet lige begyndt. Efterhånden som rørsystemerne bliver færdige,  trykprøves de, men det er først når de er helt færdige, at de kan blive testet. Der er mange systemer der skal virke: trykluft, vacuumluft, lænsning (tre systemer), brandslukning (tre systemer), ballastsystemet med 5 tanke,  ferskvandssystem med watermaker, vandrensning, dobbelt vandværk og tre tanke, spildevandsopsamling med pumper og tre tanke, brændstofsystem med 5 tanke, offline fuelrensning, transferpumper, hydrauliksystem med kran, CTD bom, fire spil, A-frame, saltvandsystem til laboratorier, kølesystemer til motorer, gear, hydraulik, ventilationsanlæg mm, opvarmning med motorvarme, oliefyr og varmepumpe osv.

I øjeblikket er vi ved at planlægge de mange tests, der dels skal afsløre fejl (få, forhåbentlig) og dels skal dokumentere, at systemerne virker som forventet. De første tests hedder HAP (Harbour Acceptance Tests) og som navnet indikerer, skal det foregå mens båden ligger ved kaj. Senere kommer der ”seatrials” til søs. Endvidere skal der foregå øvelser, demonstrationer og tests af skibets sikkerhedsudrustning og brandslukningsudstyr, så skibet kan godkendes af Søfartsstyrelsen og derefter tages i drift. Det bliver spændende at se hvilke problemer og udfordringer der kommer, når det hele skal testet og alle maskiner skal til at køre.

Byggeriet følges tæt af projektgruppen med rådgivere, og skipper Torben Vang opholder sig på værftet  i Hvide Sande 3-4 dage om ugen for løbende at være en del af byggeprocessen.

Projektgruppen arbejder også med at forberede driften af skibet. Projektgruppen har holdt møde med Aarhus Havn og skibet har nu fået en havneplads tæt ved Aarhus å’s udløb i havnen, hvilket er en meget fin plads. Desuden er projektgruppen ved at lave aftaler om adgang til et mindre lagerareal på havnen og andre praktiske detaljer.

Sommeren og efteråret 2014 ser ud til at blive en særdeles aktiv periode med mange spændende togter med skibet. Der er nedsat en driftgruppe, der skal varetage driften og økonomien for skibet og der er allerede nu rift om skibstid. Der kommer en god indtjening i år, og i det hele taget ser det ud til at skibet får en rigtig god start i sit arbejde for Aarhus Universitet og havforskningen i Danmark.


31. december 2013

  • Der er kommet dør og vindue i wetlab.
  • I opholdsrummet er lofter, vægge og vinduer færdige.
  • Skippers kahyt.
  • Gangarealet i opholdsområdet.
  • Den lille hytte, som værftet har stillet til rådighed for AU under byggeriet, ligger ganske tæt på skibet!


30 December 2013

  • De store lyddæmpere fylder meget i maskinrummet.
  • Et lille kig til nogle af de mange rør i maskinrummet. Det afspejler skibets mange systemer.

 


12. december 2013

  • Aurora ved sin plads ved værftet i Hvide Sande
  • Pultene i styrehuset er snart færdige. Loftet er færdigmonteret. Der mangler at blive monteret lys og ventilation i loftet.
  • I det forreste kammer med plads til 4 personer er køjerne og det ene skab monteret.


5. december 2013

  • Skibet har nu fået sine master samt store projektører på.
  • Der arbejdes med apteringen i et kammer
  • Placeringen af ankerspil og linjeføring af kæde og wirer på fordækket fastlægges
  • En lille sæl indfinder sig hver aften i sit nattelogi ved beddingen i Hvide Sande


6. november 2013

  • Der arbejdes med inddækningen til vinduerne.
  • I wetlab er CTD bommen nu kommet på plads.
  • Motorer, gear og en del af rørene er monteret i det store maskinrum.
  • I den snævre ingeniørgang helt nede i bunden af skibet fylder rørene til tankene godt op.


         


23. oktober 2013

  • Styrepultene er på plads i styrehuset. De tekniske udfordringer afklares med folk fra værftet.

         


7. oktober 2013

  • AURORA har fået sine to skruer og to ror monteret. Skruehovederne vejer 375 kilo stykket. Derefter er hun på vej i vandet igen...


30. september 2013

  • En tekniker fra Reson monterer en sub bottom profiler og en multibeam sonar.

         


27. september 2013

  • Aurora har her i efteråret været på land i tre uger for at få monteret ror og skruer, samt bundmonteret videnskabeligt måleudstyr.  

         


17. august 2013

  • AURORA ankommrer til havnen i Hvide Sande.

         

15. august 2013

  • Efter lidt forsinkelse pga. et mindre uheld ved Aggersundbroen, er AURORA og DANASUND igen på vej gennem Limfjorden.

14. august 2013

  • AURORA og DANASUND lå natten over ved Nørresundby og fortsætter turen vestpå i Limfjorden.

13. august 2013

  • AURORA er nu på vej op gennem Kattegat. Turen går ind gennem Limfjorden.

12. august 2013

  • AURORA er på vej til Hvide Sande bugseret af slæbebåden DANASUND. Den ligger i øjeblikket ved Helsingør og forventes fremme i Hvide Sande torsdag eller fredag, afhængig af vejret.

10. august 2013

  • Slæbebåden DANASUND er kommet for at hente AURORA og turen går nu stille og roligt mod Danmark. Der er monteret løse lanterne til brug om natten, og der er ballastvand i tankene, så skibet er helt stabilt, når det skal slæbes. På billederne stikker skibet 2,4 meter! (Klik på billederne for at se dem i stor størrelse).

     


7. august 2013

  • Den store dag er kommet hvor AURORA løftes ud fra værftet og søsættes for første gang. Det gøres med værftets store kran. Skibet er stadig uden aptering, motorer og udstyr. Zinkanoderne, der skal beskytte skibet mod tæring, ses tydeligt under vandlinjen. (Klik på billederne for at se dem i stor størrelse).

         


9. juli 2013

  • Værftet i Polen er snart færdigt med stålarbejdet. Groft sagt er arbejdet delt op i tre faser: fase et er prospektering, planlægning, godkendelser (reder, myndigheder mm), fase 2 er skrogbygning (stålarbejde) og den sidste fase er udrustning. Det betyder at vi nu snart er 2/3 færdig med skibet. Når det er malet, vil det blive trukket til Hvide sande. Her vil skibets fire motorer blive monteret sammen med hele apteringen. Eludrustning, varme og kølesystemer, pantry, instrumenter, forskningsudstyr skal også laves her.

(Før musen over billederne for at se billedtekster. Klik på billederne for at se dem i stor størrelse).

          

  • Der er holdt godt øje med byggeriet under vejs, dels ved brug af skibsbygnings-eksperter og dels gennem egne inspektioner. AU har besøgt værftet, minimum en gang om måneden. Mange mindre ting er blevet rettet under vejs og der er taget masser af beslutninger ved besøgene på værftet i Polen. Det er også rart at have konstateret at der er anvendt masser af sikkerhedsudstyr, hjelme, øreværn afskærmning, stativer mm under bygningen. Skibsgruppen, der består af Peter Grønkjær, Hans Røy, Henrik Fossing, Per Trinhammer og Torben Vang, alle søvante forskere fra AU, har været helt trygge ved at AU har fået bygget et skrog i Polen.

10. juni 2013

Det begynder at ligne et rigtigt skib!

         

(Før musen over billederne for at se billedtekster. Klik på billederne for at se dem i stor størrelse).


6. maj 2013

  • Skroget vender nu rigtigt, men der mangler stadig meget.

     

(Før musen over billederne for at se billedtekster. Klik på billederne for at se dem i stor størrelse).


8. marts 2013

  • Nu er de færdige med at udskære og bukke plader til byggeriet. De er færdige med kølen og arbejder nu på at beklæde skroget under vandlinjen.


25. februar 2013

  • Det bliver til et skib... Byggeriet er godt i gang og de første billeder af køllægningen er modtaget (klik på billederne for at se dem i fuld størrelse):

15. februar 2013

  • Kølen er nu lagt og samlearbejdet er i gang i Stettin, Polen. Når skibet er samlet transporteres til Hvide Sande Skibs- & Baadebyggeri, som har specialiseret sig i både højteknologiske skibe og i traditionelle træfartøjer. Skibet forventes at være samlet sidst i juli 2013.

1. september 2012