Fire eksempler på billeder fra vildtkameraer. Kilde: Thomas Boesdal, Søren Krabbe, Mads Skamris & Naturhistorisk Museum Aarhus og Aarhus Universitet.

Danske ulve er hovedsageligt nataktive

26.11.2019Af: Peter Sunde og Kent Olsen Vildtkameraer brugt til at bestandsovervåge ulve, sladrer også om, hvornår på døgnet ulvene er mest aktive. Og det er de når det er mørkt – året rundt. Ulve fotograferes syv gange så hyppigt per time fra kl. 20 aften til kl. 08 morgen end fra kl. 10-18, hvor de hviler. Hvalpe fotograferes oftere i dagslys end voksne ulve. Udpræget nataktivitet hos ulve er formentlig en tilpasning til at undgå mennesker. Dette viser en ny forskningsartikel i tidsskriftet Flora & Fauna

Foto: Thomas Eske Holm

Menneskets påvirkning af vilde dyr i Danmark

20.11.2019Den 7. nationale temadag om forskning og forvaltning af fugle og pattedyr

AU-Forsker ny vært på Radio4

05.11.2019Biolog Rasmus Ejrnæs bliver fast vært på det ugentlige naturprogram ’Vildspor’ på den nye Radio4.

Fortsat kraftigt iltsvind i det sydlige Lillebælt

04.11.2019Relativt høje temperaturer i bundvandet og stillestående vand den seneste måned er hovedårsagen til, at årets iltsvind er længere tid om at fortage sig end ventet. Det viser året tredje iltsvindsrapport.

Ph.d.-studerende Vincent Scholz fra Aarhus Universitet og de to elever fra Roskilde. Foto: Signe Brokjær
Indsamling af kabelbakterier i Knudsø ved Ry. Foto: Signe Brokjær
På jagt efter kabelbakterier i laboratoriet på Aarhus Universitet. Foto: Signe Brokjær

Elever finder som de første kabelbakterier på planterødder i Knudsø

31.10.2019Hver år deltager tusindvis af unge mennesker i Danmarks største naturvidenskabelige talentkonkurrence, Unge Forskere. Det er en konkurrence for børn og unge i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, der elsker naturvidenskab og teknologi.

Myrer bekæmper plantesygdomme

21.10.2019Myrer hæmmer mindst 14 forskellige plantesygdomme, viser ny forskning fra Aarhus Universitet. De små insekter udskiller selv antibiotika fra kirtler i kroppen. På deres ben og bryst holder de endvidere kolonier af bakterier, der også udskiller antibiotika. Det er formentlig disse stoffer, der hæmmer en række forskellige sygdomme og forskerne håber nu at finde biologiske bekæmpelsesmidler, der kan få bugt med resistente plantesygdomme.

Bananfluer hjælper til i udviklingen af skræddersyet medicin

21.10.2019Det er kendt viden, at der er sammenhæng mellem vores gener og risikoen for at udvikle bestemte sygdomme. Forskere fra Aarhus Universitet og Aalborg Universitet er netop, ved hjælp af et studie på bananfluer, kommet nærmere en forståelse af, at en kortlægning af gener også kan bruges til at forudsige respons på en given behandling.

Fisken åbnes og maven og tarmen tages ud og undersøges for mikroplastik
Hvis der er mikroplastik i fiskens mave og tarm kan det ses i stereoluppen
Der er koncentration, når fisken klippes op og dissekeres

Hovedet i Havets festivalkaravane indtager landet!

04.10.2019Igennem de sidste tre uger har mere end 57.000 danske skoleelever deltaget i dette års Masseeksperiment, der handler om plastikforurening i havet.

Novel method uses drones to weigh whales

03.10.2019AIAS fellow Fredrik Christiansen and collaborators have devised a way to accurately estimate the weight of free-living whales by using only aerial images taken by drones. The method is presented in the British Ecological Journal Methods in Ecology and Evolution.

Seks nye ulveunger i Vestjylland og to nye hanulve i Midtjylland i foråret

30.09.2019Nu foreligger statusrapporten over den danske ulvebestand for 2. kvartal 2019 med dokumentation for den danske ulvebestand.