EliteForsk rejsestipendium til Ane Pastor Rollan på Bioscience

EliteForsk-rejsestipendium tildeles meget talentfulde ph.d.-studerende, så de kan rejse ud og dygtiggøre sig ved de allerbedste forskningsmiljøer i verden.

Foto: Ekaterina Yaltykova

Spanske Ane Pastor Rollan fra Institut for Bioscience – Anvendt marin økologi og modellering i Roskilde er blandt de 15 ph.d.-studerende, som i år modtager et EliteForsk rejsestipendium fra Undervisnings- og Forskningsministeriet. Prisoverrækkelsen finder sted den 10. august.

Ane kombinerer i sit ph.d.-projekt viden om marine arters fysiologi, udbredelse og spredning ved hjælp af avancerede 3D-Agent-Baserede Modeller (ABM’s) sammenholdt med genetiske data for marine nøglearter som muslinger og ålegræs.

Ane fortæller, at rejsestipendiet vil give hende muligheden for at realisere et samarbejde med det nationale forskningsråd i Spanien (CSIC) og Deakin University i Australien. Ophold ved både CSIC og Deakin University med nogle af Spaniens og Australiens bedste forskere i marinbiologi vil være i fokus for videreudvikling af metoder og forståelse af de bagvedliggende mekanismer for arters og populationers sammenhængsgrad i forskellige typer af økosystemer.

Stort tillykke til Ane Pastor Rollan.

Læs mere direkte på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside (dansk)