Ny lyttestation skal gøre os klogere på livet i Lillebælt

Forskere fra DCE har lagt lyttekabler ud i Lillebælt, så man kan høre marsvinene. Middelfart Kommune har bygget en offentlig lyttestation.

På havnen i Middelfart er en lyttestation blevet opsat af forskere fra Aarhus Universitet og det engelske firma Seiche i samarbejde med Naturpark Lillebælt. Den skal levere værdifulde data, som kan bruges i marsvinforskningen over de kommende år, og det har skabt stor forventning blandt AU’s forskere. Stationen bliver indviet i forbindelse med den årlige internationale hvalkonference, som i år afholdes i Middelfart fra den 29. april til 3. maj.

”Vi glæder os til at komme i gang med at arbejde med den viden, vi nu indsamler i Lillebælt. At man samtidig kan give middelfarterne og mange andre en oplevelse af livet i Lillebælt kan måske være med til at gøre unge interesserede i havbiologi og rekruttere nye forskere til fremtiden. Jeg håber, der er mange, der har lyst til at komme og være med til indvielsen, og at rigtig mange har lyst til at være med om aftenen den 2. maj på Hindsgavl Slot og høre om den nyeste danske forskning,” siger Jonas Teilmann, seniorforsker fra Aarhus Universitet.

Konferencen er den årlige European Cetacean Society havpattedyrskonference, som efter 30 år på turne vender tilbage til Danmark. Her samles mere end 400 forskere og studerende for at deltage i de mange workshops og foredrag, som konferencedagene byder på. Der afholdes også et åbent, offentligt arrangementet på Hindsgavl Slot tirsdag d. 2. maj, hvor alle er velkomne til at deltage og lære mere havpattedyrenes liv i havet omkring blandt andet Danmark.

Aarhus Universitet er arrangør af den store, internationale hvalkonference, der bliver afholdt i Middelfart. Middelfart er valgt, da det er et af de bedste steder at observere marsvin, i Danmark, og verdens første forskningscenter for marsvin blev etableret her i 1970erne. Det har lagt grundstenen til et stærkt dansk forskningsmiljø i området.

I forbindelse med konferencen kommer byen til at vrimle med hval- og sælinteresserede forskere fra både ind- og udland. Konferencen er dermed en yderligere styrkelse af både dansk hval- og sælforskning, da den giver de danske forskere og studerende mulighed for at præsentere deres arbejde for og lære af mange af de førende havpattedyrforskere fra hele verden, forklarer Jonas Teilmann.

Som opvarmning til arrangementet er der blandt andet mulighed for at komme på halvsafari på Lillebælt ombord på forskningsskibet Aurora, der ligger i Gl. Havn. Besætningen byder velkommen og fortæller fra kl 17.30 til 18.30 onsdag den 2. maj.

Mens det er forskerne, der er på scenen i forbindelse med det åbne arrangement den 2. maj, så har rigtig mange gode frivillige kræfter også lagt en masse arbejde i sammensætningen af et godt program i weekenden den 29. og 30. april som opvarmning til selve konferencedagene den 1.-3. maj. Det er sket med fokus på familierne fra lokalområdet, fortæller Johannes Lundsfryd, der er rådsformand i Naturpark Lillebælt.

”De gode folk omkring Lillebæltværftet har lagt rigtig mange kræfter i det her projekt. Det har været en fornøjelse. Jeg ved, at der venter nogle rigtig spændende fortællinger fra Marsvinslauget og Smakkelauget. Der blev i 1800-tallet fanget flere end 100.000 marsvin i Lillebælt, så marsvinjagten er en vigtig del af Middelfarts historie og betyder meget for vores identitet og tætte tilknytning til Lillebælt. Også nu er marsvinene nærværende for mange borgere. De sidste to optællinger viser, at der er 3.000 marsvin i Lillebælt. Det er dem, vi ofte kan se fra kysten, fordi Lillebælt er så smalt ved Middelfart - og nu kan vi tilmed høre dem,” siger Johannes Lundsfryd.

I videoen fortæller seniorforsker Jonas Teilmann fra AU om arbejdet med havpattedyr ved installationen af lyttestationens hydrofon i Lillebælt.