Naturmøde i solskin og medvind

Mere end 35.000 personer var forbi dette års solbeskinnede Naturmøde, der blev afviklet den 11.-13. maj i Hirtshals. Institutterne Biologi og Ecoscience deltog med mere end 30 forskellige debatter, foredrag, workshops og aktiviteter om alt lige fra myre, blå kulstof og fugleliv til ’Tang og Tuborg’, løver og biodiversitet.

Årets Naturmøde takkede af lørdag efter tre dage med solskin og mennesker i stride strømme. Helt præcis var der op mod 35.000 tusinde besøgende på den levende festival, der havde 600 forskellige indslag. Flere end 30 af disse kom fra forskere fra Institut for Biologi og Institut for Ecoscience.

Naturmødet blev torsdag åbnet af bl.a. Statsminister Mette Frederiksen og Professor Signe Normand fra Institut for Biologi. Resten af dagen bød bl.a. på debat om, hvordan en kommende biodiversitetslov kan se ud og foredrag om insekter, blå kulstof og store dyr i naturplejen.

Blå himmel, ingen vind og 22 grades varme skabte optimale rammer for en forrygende fredag, hvor emner som friluftsliv vs. natur, liv og død, tidsrejser, plastikforurening, megafauna og havets forunderlige verden var på programmet.

Fredag aften sluttede vi af med hygge om bålet i bedste biolog-stil og med en forrygende koncert af ’Dans og Lær’, hvor bl.a. gulspurvens kald blev fremført på bedste vis.

På sidste-dagen for årets Naturmøde indtog flere studerende fra institutterne scenerne og bidrog med spændende oplæg om både ’overlevelse af den tykkeste’ og om man rent faktisk kan eje det røde i rødbederne – en stærk afslutning på tre helt forrygende dage.

Tusind tak for i år. Vi håber, at AU bliver lige så flot repræsenteret den 23.-25. maj 2024, hvor næste Naturmøde afvikles i Hirtshals.