Ny erhvervs-ph.d.

The Impact of Offshore Wind Farms on Marine Biodiversity (BIOWIND).

Foto: Nikolaj R. Andersen ©
Ph.d.-studerende Karolina Reducha Andersen indsamler vandprøver ombord på Aarhus Universitets forskningsskib, Aurora. Prøverne analyseres for DNA-rester for at bestemme, hvilke dyr og alger, der lever mellem vindmøllerne. Foto: Nikolaj R. Andersen ©
Foto Nikolaj R. Andersen ©
Ph.d.-studerende Karolina Reducha Andersen på feltarbejde ved vindmølleparken Kriegers Flak, der ligge øst for Møn. Foto Nikolaj R. Andersen ©

Biolog, Karolina Reducha Andersen, er ansat på et Erhvervs-Ph.d.-projekt med titlen: The Impact of Offshore Wind Farms on Marine Biodiversity (BIOWIND).

Projektet undersøger, hvordan den massive udbygning af havvind kommer til at påvirke den marine bentiske biodiversitet, som i forvejen er under pres.

BIOWIND er et treårigt erhvervsrettet Ph.d.-projekt og er et samarbejde mellem Institut for Ecoscience, Aarhus Universitet (AU) og konsulentvirksomheden, Niras. Projektet er finansieret af Innovationsfonden samt af Niras.

Før en vindmøllepark anlægges skal der udarbejdes en såkaldt miljøvurdering (VVM). I denne vurdering indgår marin biodiversitet som et væsentligt fokusområde. I dag er vurderingerne ofte baseret på forventninger, da erfaringer fra etablerede havvindmølleparker stadig er begrænsede.

I BIOWIND indsamles og valideres erfaringer og data fra eksisterende havvindmølleparker fra udvalgte havområder for at øge vores forståelse for, hvordan anlæggene påvirker biodiversiteten i vores hav.

Derudover skal projektet forbedre indhold og metoder til fremtidige VVM-undersøgelser, samt sikre en effektiv overvågning af havvindmølleparker.

Dette Erhvervs-Ph.d. bidrager til at udfylde et vigtigt forskningsmæssigt videnshul ved at beskrive biodiversiteten i havvindmølleparker. Målet er på sigt at begrænse de negative påvirkninger og fremme synergien mellem kunstige konstruktioner og marin biodiversitet, når vindmølleparker etableres.

Der er i alt tilknyttet fire vejledere i projektet: Peter Anton Upadhyay Stæhr (hovedvejleder, AU), Jørgen L. S. Hansen (AU), Martin Hesselsøe (Niras) og Sune Agersnap (Niras).