Aktuelle trends for de rødlistede arter

Som en del af rødlistevurderingen har eksperterne også vurderet de aktuelle udviklingstendenser for de rødlistede arter. De har angivet om arterne – på vurderingstidspunktet og med den viden de er i besiddelse af – er i tilbagegang, stabile, i fremgang eller om trenden er ukendt. Denne angivelse er således ekspertens egen faglige vurdering og er dermed ikke angivet på baggrund af standardiserede metoder som rødlisteindekset og skal derfor ses som et supplement til rødlisteindekset, om end metodens udsagnskraft ikke vægter så højt som rødlisteindekset. Angivelserne tages med her fordi rødlisteindekset ikke nødvendigvis forholder sig til den helt aktuelle status idet det sammenligner to rødlister og dermed inddrager historiske data. Ekspertvurderingerne af arternes aktuelle udviklingstendenser indgår som indikatorer i DCE´s evaluering af udviklingen i Danmarks biodiversitet (Ejrnæs m.fl. 2020).

Der er stor forskel på hvor stor en andel af arterne inden for de forskellige artsgrupper, der er vurderet udviklingstendenser for. Således er trenden kun vurderet for en meget lille andel af svampe, mosser og laver, hvor en stor andel af arterne er henført til kategorien utilstrækkelige data (DD), men også for fisk, krybdyr, svirrefluer, edderkopper, krebsdyr, snegle, fladorme og igler, og ”vandløbsinsekter” (døgnfluer, vårfluer, dovenfluer m.fl. og vandtæger). Det har til gengæld været muligt at vurdere udviklingstendenserne for en stor andel af karplanter, fugle, snudebiller, bladbiller, træbukke, vandkalve m.fl., rovbiller, dagsommerfugle, bier og guldsmede.

I Figur 3 er trenden vist for 4.550 rødlistede arter i Den Danske Rødliste. For nyvurderinger er udviklingstendenserne vist for arter, der er vurderet som kritisk truet (CR), truet (EN), sårbar (VU), næsten truet (NT) eller utilstrækkelige data (DD), men ikke for arter, der er livskraftige (LC) eller regionalt uddøde (RE). For genvurderinger er udviklingstendenserne vist for arter, der er vurderet som rødlistet i en af de to seneste rødlisterunder (dvs kategorierne RE til DD), mens arter, der er vurderet som livskraftige (LC) eller regionalt uddøde (RE) i begge rødlisterunder er udeladt. Der er ikke foretaget en vurdering af udviklingstendenserne for arter, der er vurderet ikke relevante (NA) eller som ikke er vurderet (NE) i den seneste rødlisterunde.

For de rødlistede arter på Den Danske Rødliste er 2,5 % i fremgang, 11,6 % er stabile, 16,6 % er i tilbagegang og 18,7 % er ukendte (Figur 3). For godt halvdelen af arterne (50,6 %), har eksperterne ikke taget stilling til trenden. Det er typisk de arter, hvor der mangler data (utilstrækkelige data, DD).

Guldsmedene er den eneste artsgruppe, der vurderes at have bestande, der er i fremgang (50 % af de rødlistede arter) og hovedparten af de vurderede arter af bladbiller, snudebiller og slørvinger vurderes trenden at være stabil. For artsgrupperne mosskorpioner, dagsommerfugle, karplanter, padder, bier, græshopper og vandkalve m.fl. er en særlig stor andel af de rødlistede arter i tilbagegang (> 50 % af arterne). Men også for gravehvepse, træbukke, fugle, torbister, pattedyr, snegle (på land og i ferskvand) og muslinger (i ferskvand) vurderes en stor andel af arterne at være i tilbagegang (> 33 %).

Figur 3.  Oversigt over udviklingstendenserne for de rødlistede arter. Udviklingstendenserne for alle arter er vist i figuren til venstre (for 4.550 arter) og i figuren til højre kan udviklingstendenserne for de forskellige artsgrupper fremsøges. For hver art er vurderet om den samlede bestand er i fremgang, stabil, i tilbagegang, ukendt eller ikke vurderet. For nyvurderinger indgår arter, der er vurderet som kritisk truet (CR), truet (EN), sårbar (VU), næsten truet (NT) eller utilstrækkelige data (DD), men ikke arter, der er livskraftige (LC) eller regionalt uddøde (RE). For genvurderinger er det kun arter, der er vurderet som livskraftige (LC) eller regionalt uddøde (RE) i de to seneste vurderingsrunder, der er udeladt. Figurerne omfatter ikke arter, der er vurderet ”ikke relevante (NA)” eller "ikke vurderet (NE)” i den seneste runde. Denne figur opdateres løbende gennem vurderingsperiode 2020-2030 i takt med publiceringen af nye og genvurderede artsgrupper. Herved sikres, at de rødlistede arters aktuelle udviklingstendenser altid afspejler de nyeste data.

Referencer

• Ejrnæs, R., Nygaard, B., Kjær, C., Baattrup-Pedersen, A., Brunbjerg, A. K., Clausen, K., Fløjgaard, C., Hansen, J.L.S., Hansen, M.D.D., Holm, T.E., Johnsen, T.J., Johansson, L.S., Moeslund, J.E., Sterup. J., Hansen R.R., Strandberg, B., Søndergaard, M. & Wiberg-Larsen, P. 2021. Danmarks biodiversitet 2020 – Tilstand og udvikling. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 270 s. - Videnskabelig rapport nr. 465. http://dce2.au.dk/pub/SR465.pdf